- Strona główna
- Edukacja
- Usługi
- Doradztwo
- Analiza funkcjonowania systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Analiza funkcjonowania systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontekst i cele
W wyniku dynamicznych zmian zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (PPP) w ostatnich latach, nowe zadania i zobowiązania w obszarze zapewniania wsparcia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) to dla części JST nadal wyzwanie i stale rosnące koszty. Samorządy stoją przed decyzją o podjęciu systemowych działań w odpowiedzi na zidentyfikowane i coraz lepiej diagnozowane potrzeby uczniów, rosnącą świadomość i oczekiwania rodziców oraz zmieniające się trendy społeczne. Istotne jest też ukierunkowane doskonalenie nauczycieli, by mogli sprostać wyzwaniom pracy z rosnącą liczba uczniów ze SPE.
Cel: Wskazanie możliwych sposobów usprawnienia funkcjonowania systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Mieście/Gminie/Powiecie.
Co oferujemy
Proponujemy przeprowadzenie analizy funkcjonowania systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (PPP), na którą składają się:
- Analiza danych zastanych (System Informacji Oświatowej SIO, dane dostępne w szkołach)
- Badania pogłębione, np. wywiady grupowe (FGI), wywiady indywidualne (IDI), ankiety i wywiady online (CAWI) w szczególności w następujących obszarach:
- Stopień dopasowania zasobów do potrzeb uczniów i efektywność systemu
- Przepływ informacji o uczniach między osobami i instytucjami zaangażowanymi w udzielanie i organizację pomocy PP
- Jakość informacji o uczniach w zakresie efektywnego świadczenia pomocy PP
- Jakość współpracy między instytucjami i osobami zaangażowanymi w udzielanie pomocy PP
- Seria warsztatów strategicznych z interesariuszami systemu PPP
- Wypracowanie Modelu Lokalnej Współpracy i Strategii rozwoju PPP
Badane grupy
Z szerokiej grupy interesariuszy systemu PPP, udział w badaniu w zależności od jego zakresu i analizowanych obszarów kluczowych dla danego JST wziąć mogą np.:
- Dyrektorzy przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych
- Dyrektorzy placówek specjalnych
- Nauczyciele wg typów reprezentowanych placówek
- Pedagodzy i psycholodzy szkolni
- Dyrektorzy i pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
- Pracownicy systemu doskonalenia nauczycieli
- Przedstawiciele JST według odpowiednich wydziałów
- Przedstawiciele instytucji sektora pomocy społecznej i zdrowia
- Organizacje pozarządowe
Korzyści dla Samorządu
- Zidentyfikowanie obszarów, gdzie możliwe jest ograniczenie wydatków, podjęcie działań organizacyjnych i usprawniających dla zwiększenia efektywności PPP udzielanej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom
- Przygotowany raport z badania – „Analiza funkcjonowania systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rekomendacje na przyszłość. Podsumowanie wyników badań”
- jako dobry wstęp i uzasadnienie do projektu planowanego do realizacji np. w ramach środków z UE
- jako narzędzie wspierające planowanie i realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz podejmowanie strategicznych decyzji mających na celu zwiększenie konkurencyjności edukacji
- Poczucie pełnego wykorzystania potencjału specjalistów zatrudnionych w placówkach zgodnie z potrzebami
- Możliwość kreowania wspólnej polityki – w tym rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych na linii szkoła – rodzice – poradnia – samorząd – opieka zdrowotna
- Promocja proaktywnych działań samorządu na rzecz stałego doskonalenia edukacji – dobrej jakości treści i informacje dla mediów