7:00 ‑ 8:00 |
Przerwa kawowa |
|
Partnerstwo instytucji małych i dużych |
Wyzwania, rozwiązania i nowe możliwości w szkołach |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna wokół ucznia |
Narzędziownia – elementy warsztatu pracy |
8:00 ‑ 9:00 |
Od wczesnego wspomagania rozwoju do aktywności na rynku pracy – partnerstwo instytucji oświatowych i pozaoświatowych dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych Małgorzata Czopińska, PZOSiPO w Giżycku, Bożena Giedziuszewicz, PORE w Giżycku
Od wczesnego wspomagania rozwoju do aktywności na rynku pracy – partnerstwo instytucji oświatowych i pozaoświatowych dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Małgorzata Czopińska, PZOSiPO w Giżycku, Bożena Giedziuszewicz, PORE w Giżycku
Prelegentki opowiedzą o funkcjonującym w powiecie giżyckim kompleksowym modelu współpracy we wspieraniu dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i jego rodziny. Wskazane zostaną działania podejmowane na etapie diagnozy i strony zaangażowane we wczesne wspomaganie rozwoju. Omówiona zostanie rola poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz sposób koordynacji działań zorientowanych na wspomaganie rodziców. W części dotyczącej realizacji działań pod dyskusje poddane zostaną czynniki wpływające na efektywność wsparcia oferowanego przez różne instytucje, bariery we współpracy między nimi i możliwe sposoby ich niwelowania. Na przykładzie Giżycka wskazane zostaną różne organizacje i placówki, z którymi można nawiązać współpracę, by stworzyć Lokalny System Wsparcia na terenie Powiatu, od wczesnego wspomagania rozwoju aż do przygotowania młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych do wejścia na rynek pracy i wspierania ich w aktywności zawodowej.
|
Edukacja włączająca – efekty masowych działań, wzory dobrych praktyk dr hab. Grzegorz Szumski, prof. APS
Edukacja włączająca – efekty masowych działań, wzory dobrych praktyk
dr hab. Grzegorz Szumski, prof. APS
Główna teza wystąpienia: Nawet masowo wdrażana edukacja włączająca przynosi korzyści uczniom sprawnym i z niepełnosprawnością, jednak mogą być one wyraźnie zwiększane przez upowszechnianie dobrych praktyk. W trakcie wykładu omówione zostaną wyniki badań na temat efektywności edukacji włączającej w odniesieniu do uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, pochodzące zarówno z badań krajowych jak i metaanaliz. Następnie zostaną przedstawione wybrane metody włączania, których wysoka efektywność została potwierdzona naukowo.
|
Pokolenie Y a indywidualne potrzeby każdego ucznia Anna Brzosko, Instytut Talentów
Pokolenie Y a indywidualne potrzeby każdego ucznia
Anna Brzosko, Instytut Talentów
Próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego obecni uczniowie są inni? Charakterystyka Pokolenia Y w oparciu o dominację półkulową. Pokolenie Y w szkole – jak do niego dotrzeć? Jak uczyć, aby nauczyć? Sposoby komunikowania i techniki pracy z Pokoleniem Y.
|
Survival jako narzędzie wychowawczo-terapeutyczne Krzysztof J. Kwiatkowski "Krisek"
Survival jako narzędzie wychowawczo-terapeutyczne
Krzysztof J. Kwiatkowski "Krisek"
Prelegent zapozna uczestników z pojęciem survivalu oraz wskaże cechy tego zjawiska, które stanowią o tym, że survival nadaje się do zastosowania jako narzędzie w pracy z dziećmi i młodzieżą (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Korzystać z niego można w sytuacjach związanych z zaspokajaniem potrzeby relaksu i ucieczki od rzeczywistości, ale też wówczas, kiedy mówimy o samorozwoju, budowaniu poczucia własnej wartości u ucznia, albo mamy na myśli korektę zachowań, czy wręcz resocjalizację. Podejmiemy dyskusję, jak survival może do uzupełniać edukację w szkole o autentyzm przeżyć i wszechobecny sens. Przyglądając się temu narzędziu stwierdzimy, że jest ono niezwykłe jeśli chodzi o zakres działania, możliwości i skuteczność.
|
9:15 ‑ 10:15 |
Wojewódzki system pracy z uczniami zdolnymi w Małopolsce – efekty projektu DiAMEnT i perspektywy kontynuacji.
Krystyna Dynowska Chmielewska, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Wojewódzki system pracy z uczniami zdolnymi w Małopolsce – efekty projektu DiAMEnT i perspektywy kontynuacji.
Krystyna Dynowska Chmielewska, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
DiAMEnT to projekt systemowy Województwa Małopolskiego, realizowany w latach 2009-2014 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet IX, Poddziałanie 9.1.2) jako projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym. W projekcie został opracowany system pracy z uczniami zdolnymi dla całej Małopolski, wprowadzający nowatorskie rozwiązania programowe i organizacyjne. Jednym z najważniejszych dokonań projektu jest stworzenie koalicji różnych podmiotów środowiska oświatowego na rzecz uczniów zdolnych. W ramach seminarium zostaną więc przedstawione zarówno merytoryczne założenia systemu, jak i doświadczenia z udziału w tym przedsięwzięciu samorządu województwa, samorządów lokalnych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkół, uczelni wyższych i wojewódzkiej placówki doskonalenia. Uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jak przebiegało budowanie partnerstwa różnych interesariuszy systemu edukacji, jak efekty projektu są wykorzystywane po jego zakończeniu w Małopolsce oraz przedyskutować, na ile elementy wypracowanych rozwiązań mogą być inspiracją dla innych regionów w poszukiwaniu skutecznych sposobów angażowania środowiska oświatowego w działania na rzecz uczniów zdolnych jako uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
|
„Szkoła dla Wszystkich” jako droga do włączającego i partycypacyjnego społeczeństwa.
Zofia Lisiecka, Fundacja Edukacyjna ODiTK
„Szkoła dla Wszystkich” jako droga do włączającego i partycypacyjnego społeczeństwa.
Zofia Lisiecka, Fundacja Edukacyjna ODiTK
Szkoła jest pierwszą instytucją i pierwszą większą społecznością, w jakiej świadomie funkcjonuje młody człowiek. Minimum dwanaście lat edukacji to okres formacji zachowań, emocji, przekonań o sobie i społeczeństwie, ludziach, instytucjach, prawie i obowiązkach, własnym wpływie na rzeczywistość. Formują się wtedy poczucie własnej przynależności do określonych grup społecznych i postawy wobec osób z innych grup, w tym grup mniejszościowych.
Na wyzwania z tym związane odpowiada program „Szkoła dla Wszystkich” opracowywany w Gdańsku. To innowacyjny program, który bazuje na pracy z postawą nauczycieli i nauczycielek (w oparciu o program SMOK), założeniach Sprawiedliwości Naprawczej, komunikacji opartej o zasady Porozumienia bez Przemocy i założenia Metody Doceniającej (wprowadzanie zmian w oparciu o zasoby społeczności).
|
Dojrzałość szkolna rodzica a samodzielność ucznia
Aneta Madziara, ŁCDNiKP
Dojrzałość szkolna rodzica a samodzielność ucznia
Aneta Madziara, ŁCDNiKP
Współcześnie coraz częściej używa się terminu gotowość szkolna, który rozumiany jest nie tylko jako gotowość do szkoły, lecz również jako gotowość do uczenia się. Rozpoczęcie nauki w szkolne jest przełomowym momentem w życiu dziecka, jak i całej jego rodziny. Wspólnie z dzieckiem wydarzenie to przeżywają jego rodzice. Wokół dziecka tworzy się atmosfera nagłego wzmożonego zainteresowania, oczekiwań i radości. Rodzicom natomiast często towarzyszy uczucie niepokoju, a wręcz nawet strachu. Pełni obaw zastanawiają się czy ich dziecko podoła nowym obowiązkom i zadaniom. Obecnie dojrzałość szkolną traktuje się jako wynik interakcji pomiędzy „gotowym” do szkoły dzieckiem, a „dojrzałym” do szkoły jego środowiskiem rodzinnym. Należy więc pamiętać, że dojrzałość szkolna to proces i w konsekwencji efekt współdziałania dziecka i dorosłych, którzy są odpowiedzialni za stworzenie warunków do uczenia się. Aby dziecko odniosło sukces to zarówno ono, jak i jego rodzice powinni osiągnąć taki poziom rozwoju dziecka, który umożliwi im podołanie różnym obowiązkom, jakie niesie ze sobą życie szkolne.
|
Wykorzystanie TIK w uczeniu komunikowania się małych dzieci
Anna Grzegory, Superbelfrzy RP
Wykorzystanie TIK w uczeniu komunikowania się małych dzieci
Anna Grzegory, Superbelfrzy RP
Dlaczego dzieci korzystają z TIK, a ja im na to pozwalam? E zasoby, które warto znać i polecać dzieciom. Dziecięcy e-learning, czyli jak mali youtuberzy dzielą się swoimi pasjami i czego uczą się od siebie w sieci.
Od czego zależy sukces dziecka? Program Stymulowania Rozwoju Funkcji Wykonawczych dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Beata Wacławowicz, Publiczne Przedszkole Integracyjne „Promyk Słońca”
Od czego zależy sukces dziecka? Program Stymulowania Rozwoju Funkcji Wykonawczych dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Beata Wacławowicz, Publiczne Przedszkole Integracyjne „Promyk Słońca”
Celem edukacji przedszkolnej jest przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Jak pokazują najnowsze badania z dziedziny neuropsychologii, wyniki szkolne dziecka, a następnie jego sukcesy życiowe i zawodowe zależą od poziomu rozwoju funkcji wykonawczych. Rozwój funkcji wykonawczych ma większe znaczenie dla gotowości szkolnej niż iloraz inteligencji czy poziom umiejętności matematycznych i czytania. Podczas wykładu przedstawiony zostanie Program Rozwoju Fundacji Wykonawczych wraz z innowacyjnym narzędziem umożliwiającym jego realizację.
|
10:15 ‑ 10:35 |
Przerwa kawowa |
10:35 ‑ 11:35 |
Strategia czy doraźność? Budowanie spójności społecznej w dobie różnorodności w edukacji
Liliana Zientecka, Narodowa Rada Rozwoju
Strategia czy doraźność? Budowanie spójności społecznej w dobie różnorodności w edukacji
Liliana Zientecka, Narodowa Rada Rozwoju
W Polsce, podobnie jak w wielu krajach europejskich mamy do czynienia z pogłębiającą się zjawiskiem niespójności społecznych a szkoła musi radzić sobie z coraz większym zróżnicowaniem wśród uczniów. System oświaty może być skutecznym narzędziem budowania spójności pod warunkiem, że osłabione zostaną mechanizmy reprodukowania nierówności w amach instytucji edukacyjnych. Wąskie doświadczenie pracy z uczniem niepełnosprawnym w szkołach integracyjnych i ogólnodostępnych zapoczątkowało proces tzw. edukacji włączającej odnoszącej się do wszystkich uczniów, którzy przejawiają różne potrzeby edukacyjne. Potrzebne jest zebranie rozproszonych działań w spójny system wsparcia każdego ucznia. Konieczne są działania interdyscyplinarne wspierające szkoły i rodziny, w których wychowuje się dziecko zagrożone wykluczeniem społecznym.
Seminarium „Strategia czy doraźność? Budowanie spójności społecznej w dobie różnorodności w edukacji” to zaproszenie do wspólnej refleksji nad rolą lokalnych systemów oświaty w budowaniu spójności społecznej w jednostce samorządu terytorialnego.
|
Budząca się szkoła - od kultury błędu do kultury doceniania
Bożena Będzińska-Wosik, SP 81 w Łodzi
Budząca się szkoła - od kultury błędu do kultury doceniania
Bożena Będzińska-Wosik, SP 81 w Łodzi
Od zawsze w szkole panowała kultura błędu, polegająca na ich wytykaniu, karaniu za ich popełnianie na przykład złą oceną. Oczekujemy od naszych dzieci doskonałości, a przecież sami nie jesteśmy doskonali - często popełniamy błędy. Strach przed popełnieniem błędu paraliżuje i dzieci i dorosłych. To niszczy motywację do uczenia się, zniechęca do działania, odbiera wiarę we własne możliwości. A może warto uczyć uczenia się na błędach? Prelegentka postuluje przejście od kultury błędu do kultury doceniania. Należy budować na pozytywach! Jak można to zrobić? Opowie o tym na przykładzie pierwszej w Polsce publicznej Budzącej się szkoły – Szkoły Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi w Łodzi.
|
Skuteczność systemu PPP - Panel dyskusyjny z osobami ze SPE
Moderatorzy: Dorota Żyro, ORE i Zofia Lisiecka, ODiTK
Skuteczność systemu PPP - Panel dyskusyjny z osobami ze SPE
Moderatorzy: Dorota Żyro, ORE i Zofia Lisiecka, ODiTK
Panel dyskusyjny wokół pytania: Jak zapewnić uczniom i uczennicom z przewlekłą chorobą lub niepełnosprawnością bezpieczeństwo emocjonalne w szkołach i warunki konieczne do rozwijania kompetencji społecznych?
Uczestnicy:
Grzegorz Zajączkowski, Aspergerowiec, Starszy Specjalista ds. Badań, Instytut Badań Edukacyjnych
Milena Nazarczuk - niewidoma nauczycielka, która kończyła zwykłe szkoły OSW dla Dzieci Niewidomych, Laski
Osoba chorująca na cukrzycę, która kończyła niedawno edukację, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pomocy Dzieciom i Młodzieży Chorym na Cukrzycę
Uczniowie i uczennice z chorobami przewlekłymi lub niepełnosprawnością borykają się z konsekwencjami swojego stanu zdrowia, takimi jak ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu spowodowane terapią i samą chorobą, przewlekły stres, ból, zmiany w wyglądzie, zmniejszona sprawność, trudności komunikacyjne itd. Ponadto napotykają szereg barier wynikających z niezrozumienia ich potrzeb, stereotypów związanych z ich schorzeniami oraz, niestety, dyskryminacją. Potrzebują kompleksowego wsparcia psychologicznego jak i tworzenia w szkołach środowiska wolnego od dyskryminacji i przemocy z nią związanej. Potrzebują również zmiany w organizacji samego nauczania. Obecnie funkcjonujący system ich wspierania poprzez szkoły przyszpitalne, szkoły macierzyste i poradnie psychologiczno-pedagogiczne jest nieadekwatny do ich potrzeb oraz niespójny ze zmianami w organizacji leczenia szpitalnego. Panel jest próbą przyjrzenia się obecnej sytuacji w świetle doświadczeń osób, które same mają doświadczenie procesu edukacji z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością i znalezienia najważniejszych obszarów do zmiany.
|
Nowoczesne narzędzia do wspierania indywidualizacji nauczania
Stanisław Zawadzki, PCG Edukacja
Nowoczesne narzędzia do wspierania indywidualizacji nauczania
Stanisław Zawadzki, PCG Edukacja
Indywidualizacja nauczania wciąż jest sferą, która przysparza wielu wyzwań – zarówno nauczycielom jak i dyrektorom. Podczas sesji zaprezentujemy jak wygląda indywidualizacja nauczania w praktyce z perspektywy szkoły oraz wskażemy obszary wciąż wymagające poprawy. Spojrzymy na proces indywidualizacji nie tylko przez pryzmat uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale każdego dziecka w wieku szkolnym. Odpowiemy również na pytanie – jak nowoczesne narzędzia mogą nas wesprzeć w odpowiadaniu na indywidualne potrzeby uczniów.
Test uzdolnień wielorakich do rozpoznawania potencjału twórczego dzieci i młodzieży
Izabella Lutze, ORE
Test uzdolnień wielorakich do rozpoznawania potencjału twórczego dzieci i młodzieży
Izabella Lutze, ORE
1. Test Uzdolnień Wielorakich – założenia teoretyczne.
2. Konstrukcja, struktura i zawartość TUW dla klas I‑III oraz IV‑VI.
3. Aplikacja elektroniczna do testu – zasady upowszechniania i dostępu do kluczy oraz materiałów pomocniczych.
|
11:45 ‑ 12:45 |
System kompleksowego wsparcia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako przykład partnerstwa publiczno-społecznego
dr n. med. Adriana Pietraszkiewicz, Fundacja Promyk Słońca
System kompleksowego wsparcia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako przykład partnerstwa publiczno-społecznego
dr n. med. Adriana Pietraszkiewicz, Fundacja Promyk Słońca
Podczas wykładu przedstawione zostaną działania i projekty na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z wyzwaniami rozwojowymi, które realizuje Fundacja Promyk Słońca w partnerstwie publiczno-społecznym z samorządami, placówkami oświatowymi i innymi lokalnymi instytucjami.
|
Kontraktowanie jako narzędzie lidera do projektowania zmiany w pracy szkoły
Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska
Kontraktowanie jako narzędzie lidera do projektowania zmiany w pracy szkoły
Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska
Seminarium dotyczy efektywnego zarządzania zespołem poprzez metodę zawierania kontraktu, która zapewnia wzajemną współpracę i dzielenie odpowiedzialności w kontekście działań szkoły. Zaprezentowane zostaną podstawowe zasady zawierania kontraktu, poziomy kontraktowania, udział i role podmiotów w zawieraniu kontraktu.
|
Innowacyjne programy zajęć pozalekcyjnych rozwijających kompetencje kluczowe u uczniów ze SPE
prof. zw. dr hab. Arkadiusz Letkiewicz i Anna Jarzewska, IBS
Innowacyjne programy zajęć pozalekcyjnych rozwijających kompetencje kluczowe u uczniów ze SPE
prof. zw. dr hab. Arkadiusz Letkiewicz, IBS
Podczas seminarium zostaną przedstawione innowacyjne programy dedykowane uczniom szkół podstawowych oraz gimnazjalnych.
1. Warsztaty Efektywnej Nauki wypracowane w ramach projektu innowacyjnego „Umiem się uczyć”
Program zajęć wspomagających dla uczniów klas IV VI szkół podstawowych oparty na zdobywaniu i doskonaleniu kompetencji efektywnego uczenia się oraz ćwiczeniu umiejętności pozwalających na samodzielne ich wykorzystywanie w procesie nauki – w szkole i poza nią. Uwzględnia aspekty emocjonalne, społeczne i poznawcze. Rozwija umiejętność pracy zespołowej, kreatywnego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów. W trakcie realizacji zajęć uczniowie poznają siebie i swoje mocne strony, co wpływa pozytywnie na ich samoocenę oraz wiarę we własne możliwości. Program obejmuje 30 scenariuszy ze wskazówkami do realizacji
2. Warsztaty Alfa i Omega wypracowane w ramach projektu innowacyjnego „Potrafię, wiem, znam – radę sobie dam”
Obejmują dwa programy zajęć pozalekcyjnych. Warsztaty Alfa są dedykowane uczniom zdolnym, natomiast warsztaty Omega uczniom z problemami w nauce. Warsztaty te przeznaczone są dla uczniów ze specjalnymi/indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi klas I III szkół gimnazjalnych. Zajęcia oparte są na zdobywaniu i doskonaleniu u uczniów kompetencji kluczowych w tym efektywnego uczenia, kompetencji społecznych i obywatelskich, inicjatywności i przedsiębiorczości, a także kreatywności i myślenia problemowego – umiejętności pozwalających na samodzielne wykorzystywanie tych kompetencji w szkole oraz poza nią.
|
Kreatywność w szkole, czyli czy rzeczywiście jest tak źle?
dr hab. Maciej Karwowski, prof. APS
Kreatywność w szkole, czyli czy rzeczywiście jest tak źle?
dr hab. Maciej Karwowski, prof. APS
W powszechnym odczuciu szkoła jest miejscem, które uczy rozwiązywania testów i tłamsi przejawy uczniowskiej kreatywności. Czy jednak faktycznie? Opierając się na wynikach badań naukowych, w tym wystąpieniu przedstawione zostanie podsumowanie obecnego stanu wiedzy na temat sytuacji uczniów kreatywnych w szkole, ze szczególnym podkreśleniem złożoności kreatywności jako uczniowskiej charakterystyki i jej profili wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
|
13:00 ‑ 14:00 |
Podsumowanie bloków tematycznych przez ich opiekunów merytorycznych i zakończenie kongresu |
14:00 ‑ 15:00 |
Obiad |