SCHOOLinHUB – W obliczu rosnącej migracji w całej Europie zapewnienie skutecznej integracji obywateli państw trzecich (TCN) jest niezbędne do budowania bardziej spójnych, odpornych i zamożnych społeczeństw. Ponad 34 miliony cudzoziemców obecnie mieszka w UE, a miliony uchodźców, w tym 7,8 miliona Ukraińców, szukają ochrony, wsparcia i integracji.

Plan działań UE na lata 2021–2027 podkreśla ciągłe wyzwania w takich obszarach jak edukacja, zatrudnienie i dostęp do usług, podkreślając potrzebę dalszych działań w celu wspierania integracji migrantów. Edukacja jest jednym z najpotężniejszych narzędzi w tym wysiłku, zwłaszcza jeśli chodzi o wczesną edukację i opiekę nad dziećmi (ECEC). Wysokiej jakości ECEC zapewnia dzieciom solidne podstawy, wspierając ich sukcesy w nauce i pomagając zapobiegać przedwczesnemu porzucaniu szkoły.


Jednak język pozostaje istotną barierą dla rodzin migrantów. Nauka lokalnego języka jest krytyczna zarówno dla dzieci, jak i rodziców, ponieważ nie tylko poprawia wyniki w nauce, ale także sprzyja szerszej integracji społecznej. Dostosowane programy językowe w szkołach, a także inicjatywy społecznościowe — takie jak zajęcia kulturalne, artystyczne i sportowe — mogą wspierać rodziny migrantów w ich podróży językowej i procesie integracji.


Rola lokalnych społeczności, organizacji pozarządowych i wolontariuszy jest niezbędna w zapewnianiu tego wsparcia, pomagając migrantom czuć się związanymi i cenionymi. Gdy te wysiłki są połączone z inicjatywami edukacyjnymi i językowymi, tworzą one ścieżkę do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie dla migrantów, przynosząc korzyści wszystkim.
Ta inwestycja w integrację jest czymś więcej niż zobowiązaniem społecznym — wzmacnia społeczeństwa europejskie, pobudza lokalne gospodarki i zapewnia, że ​​migranci i ich rodziny mogą się rozwijać w swoich nowych domach.

Projekt ma na celu promowanie integracji i nauki języka kraju przyjmującego dla małych dzieci w wieku 4-7 lat ze środowiskiem migracyjnym (uchodźców, migrantów lub osób ubiegających się o azyl).

Cele

Projekt ma na celu promowanie integracji i nauki języka dzieci migrantów (w wieku 4-7 lat) poprzez przyjęcie zrównoważonego podejścia do całej szkoły. Obejmuje to opracowanie planów działania w każdej szkole, angażowanie lokalnej społeczności, aktywne uczestnictwo rodziców i oferowanie lekcji języka, przy jednoczesnym skupieniu się na rozwoju zawodowym nauczycieli. Projekt będzie wykorzystywał narzędzia cyfrowe (np. aplikacje, gry, portale internetowe) i innowacyjne metodologie (np. CLIL, Social Stories, Mentoring), a także angażujące działania wspierające nabywanie i integrację języka.
Zgodny z priorytetami UE projekt dotyczy włączenia migrantów do edukacji i rynku pracy poprzez naukę języków. Lokalne społeczności, organizacje pozarządowe i wolontariusze będą wnosić swój wkład poprzez działania nieformalne, takie jak sztuka, kultura i sport, przy wsparciu władz lokalnych, regionalnych i UE.

Grupy docelowe

Projekt przyniesie korzyści kilku kluczowym grupom docelowym:

  • Dzieciom ze środowisk migracyjnych (w wieku 4-7 lat):
  • Rodzicom ze środowisk migracyjnych:
  • Nauczycielom i dyrektorom szkół
  • Szerszej społeczności — nauczycielom dorosłych, pracownikom socjalnym, lokalnym interesariuszom

Pakiety robocze

WP2 — TRANSNARODOWE MAPOWANIE, PRZEGLĄD RÓWIEŚNICZY I WYMIANA DOBRYCH PRAKTYK W CELU BUDOWANIA METODOLOGII SCHOOLinHUB
WP3 — Cały zestaw narzędzi SCHOOLinHUB (online i offline) do integracji i nauki języków poprzez zaangażowanie obywatelskie: poziom szkoły
WP4 — PAKIET PIERWSZEJ POMOCY SHOOLinHUB W CELU INTEGRACJI, ORIENTACJI OBYWATELSKIEJ I PIŚMIENNICTWA RODZICÓW MIGRANTÓW: POZIOM SPOŁECZNOŚCI
WP 5 — OD TEORII DO PRAKTYKI: Tworzenie SCHOOLinHUBS z udziałem społeczności, szkół, nauczycieli, rodzice i dzieci migrantów i tubylców
WP 6 – WP6 Angażowanie interesariuszy w wyniki SCHOOLinHUB i tworzenie solidnych podstaw do ich przyszłej eksploatacji – Strategia rozpowszechniania i eksploatacji

Partnerzy

  • Społeczna Akademia Nauk (Poland)
  • Public Consulting Group (Poland)
  • The Directorate of Primary Education of Western Thessaloniki (Greece)
  • KMOP Social Action and Innovation Centre (Greece)
  • Greek Forum of Refugees (Greece)
  • RIC Novo mesto (Slovenia)
  • Berlin Cosmopolitan School (Deutschland)
  • A & A Emphasys Interactive Solutions Ltd (Cyprus)
  • CitizensACT (Cyprus)
  • Pelican Language School (Czech Republic)
  • CSC Credito Senza Confini società cooperativa sociale (Italy)
  • Udruga roditelja “Korak po korak” (Croatia)
  • NORDIC DIASPORA FORUM (Sweden)

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Więcej informacji dostępnych o projekcie:
(e-mail: international.projects@san.edu.pl)

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Scroll to Top