Wsparcie budowy i wdrożenia systemu E-Opieka w Warszawie i jej obszarze funkcjonalnym
Miasto Stołeczne Warszawa podjęło realizację projektu „Budowa i wdrożenie zintegrowanego systemu wsparcia usług opiekuńczych opartego na narzędziach TIK na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (E-Opieka)” w partnerstwie ze Stołecznym Centrum Opiekuńczo-Leczniczym, z 10 innymi gminami Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. We współpracę w ramach projektu zaangażowane było także Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa” i 14 warszawskich domów pomocy społecznej (https://wsparcie.um.warszawa.pl/-/e-opieka).
Zakres i znacząca skala tego projektu, adresowanego do ok. 7000 przyszłych użytkowników – niesamodzielnych mieszkańców ww. obszaru, wymagała profesjonalnego doradztwa technologicznego i systemowego, które zaoferowało
PCG Polska w konsorcjum z itCraft s.c. w okresie 04/2019 – 01/2021.
Zasadniczym celem, którzy przyświecał naszej współpracy z m. st. Warszawą, była poprawa jakości życia osób korzystających z usług opiekuńczych – w miejscu ich zamieszkania i w DPS-ach – poprzez budowę i wdrożenie systemu usprawniającego korzystanie tych usług. System wsparcia, w którego budowie i wdrożeniu braliśmy udział, zakładał wykorzystanie narzędzi TIK – technologii informacyjno-komunikacyjnych, m.in. interfejsów cyfrowych (tablety), tzw. urządzeń ubieralnych (opaski/bransoletki monitorujące, przyciski SOS) oraz czujników monitorujących otoczenie (np. instalacje elektryczne, gazowe/grzewcze).
Aby sprostać założeniom i wszystkim wyzwaniom, w ramach etapu przygotowawczego do wdrożenia systemu wykonaliśmy analizę danych zastanych oraz przeprowadziliśmy serię warsztatów merytorycznych. Pozyskaną w ten sposób aktualną wiedzę o dostępności usług, a także o przyszłych użytkownikach systemu, ich potrzebach i kompetencjach, wykorzystaliśmy do zaprojektowania dwóch podsystemów:
a) podsystemu „koordynacji i monitoringu usług opiekuńczych w środowisku”,
b) podsystemu „teleopieki z centrum wsparcia 24/7 świadczącym teleusługi i teleopiekę dla mieszkańców”.
Następnie wspieraliśmy miasto stołeczne Warszawę w przygotowaniu dokumentacji dla zaplanowanych zamówień publicznych niezbędnych do wdrożenia systemu „E-Opieka” oraz w prowadzeniu postępowań o udzielenie tych zamówień, zwłaszcza w dialogu technicznym z potencjonalnymi wykonawcami systemu i dostawcami rozwiązań cyfrowych. Finalnym etapem naszej współpracy było wdrożenie i uruchomienie systemu w 2023 r.